پیوند کردن در پرورش ملکه زنبور عسل


 

عمل انتقال لارو جوان به سلول‌های مصنوعی تهیه شده را پیوند کردن می‌گویند. برای انجام دادن پیوند ابتدا باید سلول‌های مصنوعی ملکه را تا مدتی در انکوباتور ۳۵ درجه سانتیگراد قرار دهیم. 
سپس قاب حاوی لاروهای جوان را از کندوی پرستار خارج کنیم و زنبورهای روی آن را با برس به داخل کندو بریزیم. سپس قاب را به اتاق پیوند منتقل کنیم. انتقال این قاب باید به آرامی صورت گیرد تا لطمه‌ای به لاروها وارد نشود. اگر انتقال لاروها با حرکات تند و ضربه زدن همراه باشد به آنها صدمه می‌رساند.
بهتر است کف سلول‌های مصنوعی مقدار کمی مخلوط ۵۰% ژله رویال و آب مقطر ریخته شود تا تخلیه لاوها به داخل سلول‌ها به سادگی صورت گیرد. لارو جوان یکروزه معمولا یک ونیم برابر تخم و  شکل U است. پس از انتخاب این لاروها سوزن پیوند را طوری کف سلول می‌بریم که زبانک سوزن به آرامی زیر ژله و لارو قرار گیرد. بدن لارو نباید روی ژله همراه تکان بخورد یا بچرخد، زیرا باعث مرگ لارو می‌شود. انتقال لارو یکروزه با استفاده از سوزن پیوند خودکار به آسانی و سریع تر صورت می‌گیرد.
سپس لارو را به آرامی کف سلول‌های مصنوعی قرار می‌دهیم. گاهی عمل تخلیه به خوبی انجام نمی‌شود. از دلایل مهم به وجود آمدن این مشکل کم بودن ژله رویال همراه لارو قرار گرفتن لارو در عمق زبانک سوزن پیوند است.
پیوند خشک و پیوند تر اگر پیش از انتقال لاروهای جوان به سلول‌های مصنوعی، داخل این سلول‌ها مقداری ccیا آب مقطر یا مخلوط ژله رویال و آب مقطر بریزیم، این پیوند را پیوند تر می‌نامیم.
اگر انتقال لاروها بدن اضافه کردن ژله رویال یا آب مقطر به سلول‌های مصنوعی انجام شود، این پیوند را پیوند خشک می‌نامیم.
پرورش‌دهندگان ملکه ماهر و با تجربه، با استفاده از روش پیوند خشک انتقال لارو را انجام می‌دهند، ولی به افراد غیر ماهر و بی‌تجربه توصیه می‌شود با استفاده از پیوند تر این کار را انجام دهند تا درصد موفقیت خود را افزایش دهند.

 

    

منبع : پرورش ملکه زنبور عسل ( دکتر غلامحسین طهماسبی )